غذا های ممنوع در دوران بارداری

چه غذاهایی را نباید در دوره بارداری مصرف کرد؟

غذا هایی وجود دارند که برای سلامت مادر باردار و جنین مضر هستند و مادر باید از خوردن آنها اجتناب کند. به صورت عادی در دوران بارداری مادر باید یک رژیم غذایی متعادل داشته باشد تا جنین رشد سالم داشته باشد. همچنین غذاهایی وجود دارند که برای مادر باردار مضر بوده و مادر باید از خوردن آنها خودداری کند. از جمله این غذاهای مضر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

ماهی حاوی جیوه: مصرف جیوه در دوران بارداری، باعث بروز آسیب های مغزی و تاخیر در رشد جنین می‌شود. این ماده در کوسه ماهی، شمشیر ماهی، شاه ماهی و ماهی خال خالی وجود دارد. برای دریافت امگا 3 از قزل آلا و کنسرو ماهی تن که دارای جیوه کمتری هستند مصرف کنید.

 

غذاهای دودی دریایی: غذاهای دودی دارای باکتری لیستریا مونوسیتوژنز هستند که با علائم اسهال و استفراغ بروز می‌کند. همچنین ابتلا به این باکتری در دوران بارداری باعث سقط جنین یا مرده به دنیا آمدن جنین می‌شود.

غذاهای دودی دریایی

مقاله پیشنهادی : علت گرسنگی مداوم در زمان بارداری چیست؟

 

صدف خام: صدف خام حاوی ویروس، باکتری و سموم مضری است که با پختن از بین می‌رود و مصرف آنها به صورت پخته مانعی ندارد.

 

تخم مرغ خام یا نپخته: تخم مرغ خام یا عسلی حاوی سالمونلا بوده و باعث مسمومیت می‌شود. مسمومیت ناشی از سالمونلا با علائمی همچون اسهال، استفراغ، سردرد، شکم درد و تب شدید همراه است. این بیماری به جنین آسیب نمی‌رساند ولی با تضعیف سیستم ایمنی بدن شما، رشد کودک را تحت تاثیر قرار می‌دهد. عفونت های مرتبط با سالمونلا ممکن است سبب ایجاد گرفتگی های شدید در رحم، تولد زودرس نوزاد و یا حتی مرده‌زایی گردد به همین علت بهتر است که از مصرف تخم مرغ خام و یا مواد خوراکی دیگری که در آنها تخم مرغ خام استفاده شده بپرهیزید.

 

خوراکی هایی کخ معمولا در آنها از تخم مرغ خام استفاده شده عبارتند از: 

سس هلندی

سس مایونز

سس سالاد

مایه کیک

مایه خمیر

 

گوشت و مرغ خام: این مواد غذای نیز همچون تخم مرغ به سالمونلا آلوده هستند و در آنها انگل توکسوپلاسموز نیز یافت می‌شود.این میکرو ارگانیسم ها برای سلامت نوزاد مخاطره آمیز هستند تا حدی که ممکن است سبب تولد نوزادی مرده یا مبتلا به بیماری های مختلف عصبی، ناتوانی های گوناگون ذهنی و حرکتی، بینایی و حتی صرع شود. بطور معمول باکتری ها در مقاطع سطحی گوشت یافت میشوند اما برخی از باکتری ها و ویروس ها نیز وجود دارند که در رشته ها و فیبر های عضلانی درون گوشت بوجود آمده و یافت میشوند.

 

بهتر است که همواره و نه تنها در زمان بارداری، از مصرف گوشت های قطعه‌ای، چرخ شده، برگر و یا اقسام مختلف گوشت که به درستی طبخ و کاملا پخته نشده است خودداری کنید. مصرف این فراورده‌های گوشتی نیم پز تقیبا هیچ تفاوتی با گوشت خام نداشته و همان عوارض ذکر شده در فوق را به همراه خواهد داشت. برای از بین بردن این انگل لازم است مرغ را در دمای 50 درجه و گوشت را در دمای 60 درجه بپزید.

 

گوشت فرآوری شده: ساندویچ های سرد نظیر هات داگ، سوسیس و کالباس به دلیل داشتن باکتری لیستریا که از طریق جفت نیز به جنین منتقل می‌شود، ممکن است باعث مرگ جنین شود.

گوشت فرآوری شده

مقاله پیشنهادی : مواد غذایی ممنوع برای کودکان زیر یک سال.

 

پنیر های نرم: به دلیل این که پنیر های نرم در آب نگهداری می‌شوند، باکتری های بیشتری نسبت به پنیرهای خشک دارند.

 

میوه ها و سبزیجات نشسته: میوه ها و سبزیجات نشسته دارای انگل توکسوپلاسموز بوده که در خاک وجود دارند و ممکن است این خوراکی ها را آلوده کند. قبل از خوردن میوه ها و سبزیجات، آنها را زیر آب روان بشویید و قبل از مصرف حتما پوست آنها را بگیرید. 

 

شیر پاستوریزه نشده: به دلیل وجود سالمونلا، لیستریا، ای کولای و کریپتوسپوریدیوم در شیر پاستوریزه نشده، این شیر برای مادر و جنین در حال رشد خطرناک است. برای اطمینان از شیری که مصرف می‌کنید، می‌توانید از شیر های پاستوریزه تهیه کنید، شیر های را خودتان بجوشانید یا این که از شیر های گیاهی استفاده کنید.

شیر پاستوریزه نشده

مقاله پیشنهادی : صفر تا صد سزارین.

 

جوانه های خام: جوانه های خام مثل یونجه، شبدر، ماش، پیاز، سویا و ... مستعد ابتلا به لیستریا، سالمونلا و ای کولی هستند. لیستریا احتمال زایمان زودرس، سقط جنین، مرده زایی و عفونت را در نوزادان افزایش می‌دهد.

 

مواد غذایی ای که مادر به آن حساسیت دارد یا به طور کلی آن ماده غذایی برای اکثریت نوزادان و کودکان حساسیت زا است.

 

سالاد های رستورانی: به دلیل این که در رستوران ها سبزیجات ممکن است به خوبی شسته نشوند و به دلیل استفاده از ژامبون، سس مایونز، تخم مرغ، نمک و شکر زیاد ممکن است در مادر مسمومیتی شبیه به آنفولانزا ایجاد کند.

 

آب غیر پاستوریزه: درصورتی که از سلامت آب در دسترس خود اطمینان ندارید، آب را بجوشانید و پس از سرد شدن بنوشید.

 

کافئین زیاد: اگر مادر باردار در روز بیشتر از 200 میلی گرم کافئین مصرف کند، احتمال سقط جنین افزایش پیدا می‌کند. همچنین مصرف بالای کافئین با زایمان زودرس و وزن پایین نوزاد هنگام تولد ارتباط مستقیم دارد. در نتیجه مقدار کافئین دریافتی روزانه خود را از این مقدار کمتر نگه دارید. کافئین ماده ایست که بسیار سریع جذب بدن شده و قابلیت گذر کردن از جفت و ورود به بدن نوزاد را داراست. از آنجایی که بدن نوزاد هنوز به درستی تکامل نیافته و آنزیم های اصلی و مورد نیاز برای متابولیسم و هضم کافئین را دارا نمیباشد، تجمع کافئین در بدن نوزاد میتواند در آینده احتمال ابتلا بیماری های متفاوتی را منجر شود.

 

یکی از مواردی که مصرف زیاد کافئین برای نوزاد به همراه دارد، محدود شدن رشد جنین و کمبود شدید وزن است. وزن کم نوزاد در حین تولد، وزن کمتر از 8 پوند، خود سبب افزایش احتمال مرگ زودرس نوزاد و یا مرده به دنیا آمدن او خواهد شد.

کافئین زیاد

مقاله پیشنهادی : علت و درمان افسردگی پس از زایمان.

 

دمنوش های گیاهی: به طور کلی هرگونه دمنوشی که در آن از گلپر، شنبلیله و ریشه شیرین بیان استفاده شدن به دلیل این که از محرک های رحم هستند، احتمال سقط جنین را بالا می‌برند. به جای دمنوش از چای سیاه یا سبز (به میزان کم) استفاده کنید.

 

غذا های کنسرو شده به دلیل این که قوطی آنها دارای بیس فنول هستند و این ماده با تاثیر گذاشتن بر غدد درون ریز بدن باعث بروز سرطان و بیماری های قلبی و کبدی می‌شود، مصرف آنها برای زنان باردار منع شده است.

 

غذاهای غنی از نیترات: نیترات در غذاهای بسته بندی برای افزایش جلا و ماندگاری غذا به آن اضافه می‌شود و پس از مصرف در بدن به نیتروزامین تبدیل می‌شود که سرطانزا بوده و احتمال تولد جنین با نقص های مادرزادی را بالا می‌برد.

 

غذاهای مملو از شکر: انواع دسر و آبنبات، کیک و بستنی در این دسته قرار می‌گیرند که باید مصرف آنها را در دوران بارداری به حداقل برسانید. شکر علاوه بر این که خطر ابتلا به دیابت و زایمان زودرس را افزایش می‌دهد، باعث بروز سندروم متابولیک در نوزاد نیز می‌شود. همچنین شکر در بدن مادر باعث افزایش احتمال بروز تهوع، استفراغ و سوزش سر دل می‌شود.

غذاهای مملو از شکر

مقاله پیشنهادی : راهنمای کامل بستن ساک بیمارستان نوزاد.

 

غذاهای خیابانی: این غذاها با دارا بودن مقدار زیادی از ادویه ها، توانایی شما را در فهمیدن خرابی مواد اولیه یا آلوده بودن آن کاهش می‌دهد و به دلیل رعایت نکردن استاندارد های بهداشتی، احتمال عفونت، مشکلات معده و مسمومیت های غذایی را بالا می‌برند. اگر در دوران بارداری ویار غذاهای خیابانی را دارید، دستور پخت آن غذا را در اینترنت سرچ کرده و آن غذا را به صورت سالم در منزل برای خودتان بپزید.

 

غذاهای چرب: مصرف زیاد غذاهای چرب باعث بروز بیماری های قلبی-عروقی، چاقی شدید، افزایش رشد جنین و زایمان زودتر از موعد می‌شود. مصرف چربی های ترانس را دوران بارداری به حداقل رسانده و در عوض برای دریافت اسیدهای چرب امگا 3، 6 و 9 از چربی های سالم نظیر روغن زیتون، آووکادو، دانه کتان و ماهی استفاده کنید. 

 

شیرین کننده های مصنوعی: مادران باردار باید میزان مصرف آسپارتام و ساخارین را به عنوان شیرین کننده های مصنوعی در دوران بارداری به حداقل برسانند. مخصوصا مادرانی که به بیماری ژنتیکی فنیل کتونوریا مبتلا هستند نباید به هیچ وجه این مواد را مصرف کنند. زیرا بدن این مادران توانایی هضم این ماده را نداشته و این ترکیب هضم نشده باعث بروز نقص های مادرزادی در جنین می‌شود. 

 

شیرین بیان: مصرف شیرین بیان در بارداری بر ضریب هوشی جنین تاثیر منفی داشته و همچنین باعث افزایش فشار خون و زایمان زودرس می‌شود.

 

غذاهای مانده: غذاهای سرد و گرمی که بیش از 2 ساعت در فضای اتاق مانده باشند حاوی باکتری هایی هستند و به همین دلیل بانوان باردار از مصرف این غذاها منع شده اند.

مواد غذایی شسته نشده: سطح میوه ها و سبزیجات بدون شستوشوی مناسب حتی در صورت کنده شدن پوست باز ممکن است که دارای حجم قابل توجهی از باکتری و هانگل های متفاوت باشد. این موارد عبارتند از سالمونلا، لیستریا، توکسوپلاسموز و ... که در هنگام چیده شدن از درخت یا خروج از خاک روی میوه و یا سبزی باقی مانده اند. این آلودگی ممکن است حتی در دیگر فرآیند های مرتبط با محصول از جمله تولید، انبارسسازی، حمل و نقل و حتی فروش نیز بوجود بیایند. از جمله مهمترین میکروارگانیسم های آلوده کننده میوه و سبزیجات، توکسوپلاسموز است که در صورت درمان نشد عواقب بسیار بسیار خطرناکی را به همراه خواهد داشت

مطلب های تصادفی